Je kent het wel: je scrollt 's avonds even door je favoriete webshop, ziet dat ene perfecte item, en voor je het weet zit het in je winkelmandje. Betalen, bevestiging krijgen, en done. Tot die nieuwe trui of laars of lamp twee weken later binnenkomt en je denkt: wacht, was dit niet ergens anders goedkoper? Of: fuck, ik had toch geen rekening gehouden met die retourkosten.
We doen het allemaal. Online shoppen is véél te makkelijk geworden, en daardoor ook véél te impulsief. Maar met een paar simpele checks bespaar je jezelf niet alleen geld, maar ook die vervelende 'had ik maar'-momenten. Dit zijn de vier grootste valkuilen waar we allemaal intrappen.
Je vergelijkt prijzen niet (of alleen heel snel)
Je hebt je oog laten vallen op een paar sneakers of een nieuwe jas. Je weet welke je wil, je ziet ze op één webshop, en je koopt ze. Logisch, toch? Maar zelfs als je denkt dat je een goede deal hebt, kan datzelfde product elders weleens tientjes goedkoper zijn.

Het komt vaker voor dan je denkt: webshops hebben verschillende prijzen, soms zelfs voor exact hetzelfde artikel. De ene heeft net een sale lopen, de andere heeft geen verzendkosten, of je vindt het product bij een minder bekende shop waar het gewoon standaard goedkoper is.
De tip: Neem die extra twee minuten om de prijs te checken via een prijsvergelijker of door het product gewoon even in verschillende shops op te zoeken. Het hoeft niet perfect te zijn, maar die korte check kan je zomaar dertig euro schelen.
Je checkt geen kortingscodes voor je afrekent
Dit is echt de klassieker. Je zit klaar om te betalen, alles is ingevuld, en dan zie je dat veld: "Kortingscode". Shit. Is er een kortingscode? Had ik die moeten hebben? En voor je het weet ben je toch maar snel gaan afrekenen, want het voelt een beetje ongemakkelijk om nu nog alles te pauzeren.
Intussen zijn er voor bijna élke webshop wel kortingscodes te vinden. Soms gaat het om gratis verzending, soms om korting op je bestelling. Het kan zo maar vijf of tien euro schelen, en dat voor iets wat je in dertig seconden checkt.
De tip: Voor je op 'bestellen' klikt, open je gewoon even een nieuw tabblad en zoek je naar kortingscodes voor die shop. Er zijn genoeg sites die overzichtelijk bijhouden welke codes er momenteel geldig zijn. Het kost je niks, alleen even die paar seconden geduld.

Je trapt in nepkortingen en nepurgentie
"Nog maar 2 op voorraad!" "Sale eindigt over 3 uur!" "Van 149 euro voor 79 euro!" We weten allemaal dat het psychologische trucjes zijn, en toch werken ze. Want die urgentie maakt dat je sneller besluit, zonder écht na te denken of je het wel nodig hebt of dat die korting wel zo spectaculair is.
Vaak blijkt die 'oorspronkelijke prijs' nergens op gebaseerd. Of die countdown? Die begint gewoon opnieuw zodra de drie uur voorbij zijn. En die "laatste 2 items"? Morgen zijn het er weer vier.
De tip: Als je het gevoel hebt dat je je gehaast voelt om te bestellen, neem dan bewust even pauze. Zet het artikel in je verlanglijst of favorieten en kijk de volgende dag nog eens. Als die "laatste items" er dan nog steeds zijn, weet je genoeg. En als ze echt weg zijn? Dan was het blijkbaar niet bedoeld.
Je vergeet de retourkosten erbij te rekenen
Je vindt een jurk online, hij ziet er geweldig uit, en de prijs valt mee. Besteld. Maar dan komt hij aan en past hij net niet zoals je had gehoopt. Je wil hem retourneren en dan zie je het: retourkosten van acht euro. Of erger: je moet zelf een retourlabel kopen en regelen.
Retourkosten worden vaak pas duidelijk in de kleine lettertjes of helemaal onderaan de pagina. En zelfs als retourneren gratis is, kan het zijn dat je zelf een pakketpunt moet zoeken of dat het alleen gratis is binnen een bepaalde periode. Die moeite en dat geld had je jezelf kunnen besparen.
De tip: Check vóór je bestelt altijd even het retourbeleid. Hoe lang heb je om te retourneren? Zijn de kosten voor jou, of voor de shop? Het staat meestal bij de klantenservice of onderaan de pagina. Vooral als je iets koopt waarvan je niet zeker weet of het past of bevalt, scheelt dit je achteraf een hoop gedoe.
Slim shoppen is geen werk, het is een gewoonte
Online shoppen hoeft echt niet moeilijk of tijdrovend te zijn. Het gaat niet om urenlang vergelijken of nooit meer spontaan iets kopen. Het gaat erom dat je jezelf die paar seconden gunt om te checken of je niet onnodig teveel betaalt.
Een prijsvergelijking hier, een kortingscode daar, en af en toe even bewust op pauze drukken voor je klikt. Kleine gewoontes die ervoor zorgen dat je online shoppen leuker blijft en minder van die "waarom heb ik dit gedaan"-momenten oplevert.
En mocht je toch weer voor een webshop staan: check voor de zekerheid altijd eerst even kortingscode.flair.be. Je weet nooit wat je misloopt.

